A jó kommunikáció lényege a hallgatás …?!

Mennyire kommunikálsz asszertívan? Ebből a cikkből megtudhatod.

A kommunikációnak esszenciális szerepe van a hatékony emberi interakciók létrejöttében. Az, ahogyan kommunikálunk egymással, nagyban meghatározza kapcsolatainkat és azok minőségét. Minden attól függ, hogyan kapcsolódunk egymáshoz.

Az igazat megvallva – és most legyünk őszinték magunkhoz – beszélgetéseink többsége nem nevezhető figyelmes vagy asszertív kommunikációnak. Az asszertív kommunikáció azt jelenti, hogy odafigyelünk kimondott szavainkra és tudatosan kommunikálunk – pont ez az, amit nagyon ritkán tudunk megtenni, hiszen egónk folyamatosan közbeavatkozik anélkül, hogy akarnánk.

 

Mit tehetünk annak érdekében, hogy tudatosabban kommunikáljunk?

 

Figyelj és hallgass aktívan. Erre akkor nagyon fontos odafigyelni, ha tudjuk magunkról, hogy állandóan vagy sokszor mások szavába vágunk. Az asszertív kommunikáció alapja az aktív hallgatás. Figyelj és várd meg türelmesen, amíg a másik végigmondja mondanivalóját. Ne siettesd, ne vágj a szavába, csak figyelj rá és csak rá figyelj.

 

Ne ítélkezz. Ahhoz, hogy asszertívan kommunikáljunk és elkerüljük a konfliktusokat, mindent meg kell tennünk azért, hogy megértsük a másik szempontjait  és véleményét. Meg kell értenünk, hogy az éremnek két oldala van és nem feltétlenül van csak az egyik oldalnak igaza. Nincsenek jó vagy rossz, csak különböző értelmezések és megélések. Próbáljunk meg ne magunkból kiindulva „ítéletet hozni“.

 

Légy megértő és mutasd is ki. Sokan nem is sejtjük, milyen fontos visszajelzést adni beszélgetőpartnerünknek, amikor mesél. Ilyen egyszerű visszajelzésekre gondolok: “Megértelek.” “Értem, amit mondasz.” Vagy egy egyszerű bólintás és a szemkontaktus is jelzi, hogy figyelünk rá és ott vagyunk vele a történetében.

 

Próbáld ki, milyen a másik cipőjében járni. Ha ezt kipróbálod, azt jelenti, hogy megtiszteled a másikat és tapasztalatait azáltal, hogy a helyébe képzeled magad és megpróbálod őt teljesen megérteni.

 

Légy igazán jelen. Ismerős érzés az, amikor nagyon lelkesen magyarázol, de látod, hogy a másik nem figyel rád? Ugye mennyire idegesítő? Ahhoz, hogy figyelni tudjunk egymásra beszéd közben, tegyünk félre mindenféle olyan tevékenységet (telefon, TV), ami elterelheti a figyelmünket.

 

Az első reakciód ne rólad szóljon. A legtöbb esetben nem tudatos, de általában, amikor arra kerül a sor, hogy reagáljunk a másik szavaira, saját véleményt vagy történetet kapcsolunk hozzájuk. Persze, ez fontos, hiszen pont emiatt nem lesz felszínes és válik személyessé, hitelessé reakciónk. De ne ez legyen az első … Jó kezdés például a már említett megértésnek a kifejezése, ami után megkérhetjük, hogy mondja el, ő hogyan érez az elmondottakkal kapcsolatban, mit szeretne tenni vagy esetleg fejtse ki jobban.

 

Ne ragaszkodj a kimenetelhez. Ne azon gondolkodj beszélgetés közben, hogy a tied legyen az utolsó szó vagy te nyerd meg a vitát. Ne várd, hogy feltétlenül egyetértsenek veled. Ezek az elvárások megölik a kommunikációt.

 

Ne bánts a szavakkal. Minden sértő szó olyan, mint egy kétélű kard – ugyanolyan fájdalmat okoz nekünk is, mint másoknak.

 

Ha sikerül ezeket az apró “technikákat” beiktatni kommunikációs stílusunkba, egy idő után természetessé válnak és fel sem tűnik, hogy asszertívan kommunikálunk. Nem kell erőltetni, nagy lépés az is, ha egyszerre csak egy tippre koncentrálunk. A lényeg az, hogy akarjuk a változást, hiszen a sértő szavakhoz hasonlóan, a kedves  és megértést sugalló szavak is “kétélűek”, oda-vissza hatnak. 🙂

 

Forrás: http://upliftconnect.com/8-ways-mindful-communication/

 

Írta: Nagy Laura

SHARE